onsdag 4 augusti 2010

Nytt experiment!

Jag blev lite inspirerad av denna tjejs blogg: http://vestibulit.blogspot.com/ där hon har listat vilka olika saker hon testat och vad hon tyckte om dem. En sak som hon skrev som jag tyckte var viktigt var hur bra det hade varit för henne att lära känna sitt underliv.

Efter att ha läst ett tips från en tjej på vestibulit-forumet så tänkte jag också prova lite olika saker:
  •  Natracare bindor och trosskydd de närmsta månaderna. Deras innehållsförteckning: cellulosamassa, ekologisk bomull (inte KRAV men annan typ av märkning), majsstärkelse. Få ingredienser är bra, och enkla naturmaterial känns som en vettig idé.
  • Äta Omega-7-tillskott. Tjejen på forumet tipsade om Membrasin, men jag har också hittat ett billigare alternativ som heter Membra-7. På Life hälsokost hade de även sitt eget märke med Omega-7. Det ska vara bra för slemhinnorna i kroppen.
  • Varje kväll, så långt eller kort jag orkar, smörja in mig och ta på mitt underliv och alla dess delar. För att lära känna det och för att vänja det vid beröring. Knipa litegrann, typ hundra knip eller så.
  • Sova antingen utan trosor eller med luftiga kalsonger (typ gammaldags herrkalsonger i bomull). Inget tätt eller tajt på natten, då ska fittan få andas ordentligt!
Jag tänkte att det här ska pågå i 2-3 månader och sedan ska jag utvärdera det. Det kanske inte ger en direkt påverkan på min vestibulit, men min fitta kanske mår bättre generellt och då har det gett nåt ändå. Jag tror det finns en vinst i att göra det till en rutin att ta hand om sin fitta. Det ska vara självklart.

En jättebra grej som tjejen på bloggen ovan skrev om var att använda en spegel och titta på sitt underliv. Så nu har jag provat att ta en vanlig handspegel (en sån med ett skaft, som har två sidor varav en är förstorande) och titta lite på min vulva, alltså ingången till slidan. Jag tror att jag har lokaliserat två rodnader som är de områden där jag får mest ont vid beröring. Det känns kraftfullt att jag har hittat dem. Det känns som att jag på nåt sätt har tagit kontrollen, nu när jag vet var det är och kan se det.

5 kommentarer:

  1. Det låter ju som jättebra ideér! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas det går bra för dig i dina experiment =)

      Radera
  2. Vad smörjde du in dig med? Olja? Mjukgörande salva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva smörjmedlet är egentligen sekundärt i det här experimentet - det viktiga (och hela poängen!) är att ta på sitt underliv, lära känna det och låta det lära känna beröring.

      Jag minns ärligt talat inte vad det var för nåt, jag gissar att jag bytte runt baserat på vad jag hade, vad jag kände för och vad som var praktiskt. Ta det du har hemma, eller hitta nåt som känns bra för dig!

      Radera
    2. Kan vara så att jag tog den Locobase jag körde med då, men jag vill minnas att det sedan byttes till nåt annat - det kan vara glidmedel t o m, typ Pjur som jag har skrivit om nånstans.

      Radera