torsdag 12 augusti 2010

Om underlivshygien och upphetsning vid behandling av vestibulit

Surfade runt på twitter idag och stötte på @DrKatz. Hon jobbar på Womens Therapy Center som är en sorts vulvamottagning vad jag förstår. De har en blogg på http://womentc.wordpress.com/ som jag läst lite av, och generellt är intrycket bra.

Jag gillade t ex denna post http://womentc.wordpress.com/2010/08/01/penetration-arousal/ om varför man inte ska vara upphetsad när man gör penetrationsövningar.

Instruktionerna från barnmorskan när jag skulle börja med penetrationsövningarna var att inte göra dem vid ett sexuellt tillfälle, utan ett "normalt", en stund för mig själv och fittan. Hon sa att det kunde bli så att jag under övningen blev upphetsad, och det var OK. Men jag tänkte aldrig på varför det var så. Teorin som Dr Katz beskriver är att det är olika nervsystem som är aktiva när man är upphetsad jämfört med när man inte är det vilket gör övningen mycket mera komplicerad och svårare att utföra. Därför - en sak i taget. Först övning, sen upphetsning!

Dock läste jag lite om deras inställning till underlivshygien. De rekommenderar tvål. Det här kanske är en chock, men jag använder faktiskt bara vatten och mina fingrar när jag tvättar mitt underliv. Det räcker. Och det är också enligt instruktioner från barnmorska och urolog. Tvätta med tvål gör att fittan och alla dess delar torkas ut, vilket gör dem känsligare. Det räcker med vatten som får rinna uppifrån och ner, dvs inte hålla på att rikta duschen uppåt och in i slidan.
Är det gojs (s k fittost) mellan alla olika flikar går man helt enkelt igenom varje flik med fingrarna medan vattnet rinner. Ja, det luktar rent och nyduschat efteråt även med bara vatten!

Det krävs lite tillvänjning innan känslan av att man måste tvätta med tvål går bort. Men jag tänker att ju mindre jag stör där nere, ju mer jag tar hand om det, desto bättre mår både fittan och jag. VKuken har inte klagat, han är lika intresserad av min fitta som han alltid varit =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar