onsdag 9 november 2011

Akupunktur

Under hösten har jag träffat en barnmorska två gånger i veckan i fem veckor, för att få akupunktur som behandling mot vestibulit. Akupunkturen som hon sysslar med har hon utformat själv och hon har erfarenhet av vestibulitpatienter.

Akupunkturen riktar sig främst mot att få kroppen att slappna av, enligt barnmorskan. Det som händer är att nålarna frigör olika kroppsämnen som får kroppen att slappna av. Detta används t ex också inom sjukgymnastik för att "få igång" musklernas egen läkeförmåga. Det här är alltså en behandling som görs inom ett stort sjukhus, så inget hokuspokus på det sättet. Akupunktur används inom medicin för vissa specifika områden där det är belagt att det hjälper. T ex för avslappning och smärtlindring.

Jag ska säga att jag inte är nåt jättefan av alternativa metoder, även om jag inte utesluter dem Så jag gick in i detta med öppet sinne. Jag tänker att rent fysiskt så måste ju nånting hända, eftersom det sticks in nålar. Och det används uppenbarligen inom medicinen för vissa bruk, så det är iaf någorlunda vetenskapligt.

Även om barnmorskan själv inte nämnde något om smärta egentligen, så hoppades jag att akupunkturen kunde göra skillnad även där.

Nu har det alltså gått fem veckor, jag är klar med behandlingen och nu ska jag börja köra mina gamla övningar igen. Det ska sägas att jag inte gjort nånting (knappt knipit, knappt några berörings/penetrationsövningar) sen i somras.

Något som gör mig skräckslagen är att barnmorskan säger att hennes erfarenhet är att de som akupunkturen funkar för, gör ganska stora framsteg. Hon berättade som exempel att de som inte kan sitta pga vestibulit, får mindre sådana vardagsbesvär efteråt. Och att för andra hade det gått att ha ett omslukande, vaginalt samlag.

När jag pratade med henne om uppföljning, ville hon därför att jag skulle testa ett omslukande samlag. Här blir jag stel av skräck. Det finns inte en chans på jorden. Två gånger på 10 år har detta hänt, och då efter massa jäkla övning och terapi. Min hjärna accepterar inte riktigt att tio gångers akupunktur skulle göra sån stor skillnad.

Som tur var är barnmorskan vettig och smart och jättegullig. Och poängterar att jag ska göra saker som jag tror jag klarar, det viktiga är att jag testar nåt för att se om det har hjälpt. Så nu ska jag sätta igång med mina gamla övningar igen, knipen och penetrationsövningarna.

På inrådan av kuratorn ska jag denna omgång involvera vkuken från början, så att det blir mer naturligt att han är med i fittaktiviteten. Så att det inte blir så att jag kör fittaktiviteter helt själv och sen helt plötsligt ska han dyka upp som gubben i lådan och vara med. Hittills har det varit bra att köra själv för att jag ska lära mig om mig själv och tycka om att beröra mig själv. Men nu är det dags för oss båda att vara involverade tillsammans. Planen är att (som tidigare) börja med insmörning och knipövningar, sedan övergå till fingrar i slidan och sedan införa dildosar. Och sen får vi se.

Spännande tider!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    En liten fråga bara, då jag får akupunktur mot andra krämpor, VART fick du nålarna?
    Jag vill inte riktigt ta upp V med sjukgymnasten, en man i 40års åldern.
    Jag överlever min V tack vare någon slags acceptans att så här är det och så får det vara. Klart jag hoppas på ett mirakel, men jag vill inte få falska förhoppningar.
    Hälsn Ida

    SvaraRadera
  2. @Ida
    Jag förstår.

    Ska se om jag minns var nålarna satt - jag tror barnmorskan hade komponerat ihop kombinationen själv. En del var "kvinnopunkter" och andra var "smärtpunkter" - så inte säkert att din sjukgymnast vet vad han ska göra baserat på denna information.

    Jag fick en nål mitt på ovansidan av huvudet. På armarna: en i armvecket, en mellan tumme och pekfinger, en på handleden. På benen: två (tror jag) på knät, en på insidan och en på utsidan, sedan en på vaden. På fötterna fick jag till att börja med en, minns inte exakt var - kanske mellan stortån och nästa tå, sedan fick jag en till men minns inte exakt var.
    Jag fick fyra från naveln och neråt också.

    .VF

    SvaraRadera
  3. Ok, tack! :)
    Tyckte du att det funkade??

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag kan inte säga att det gjorde varken från eller till för mig. Det var avslappnande, men grejen var också att barnmorskan hade värsta förväntningen på att jag efter behandlingen skulle köra vaginalsex. Det var inte en chans på jorden att jag skulle göra det, det går liksom inte. Då hade jag behövt köra knipövningar och beröringsövningar samtidigt, och det ville hon inte. Hon ville se om bara akupunkturen skulle göra nån skillnad och svaret för min del är väl nej. Det finns andra som har blivit bättre av det, så som allt annat är det nog individuellt.

    Jag har ju heller inte avslappningsproblem på det sättet, även om det finns det till viss del. Jag kan kontrollera mina muskler utan problem. Det är smärtan som är mitt problem och det hjälper kanske inte akupunkturen mot. Den kanske är bättre om man har problem att slappna av i sina slidmuskler.

    .VF

    SvaraRadera