onsdag 16 november 2011

Vad är sex?

Jag skriver mycket om sex i den här bloggen. Det är svårt att skriva om vestibulit utan att skriva om sex, tycker jag. Det är väldigt sammanflätat, av förståeliga orsaker. Vestibuliten orsakar smärta och spänningar i slidan. Slidan är där man normalt "har sex". Det är detta "sex" jag vill skriva om idag.

Begreppet sex slängs ofta runt utan närmare eftertanke på vad "sex" faktiskt är, vad det betyder och vad det innebär. Iallafall i heterokretsar, där "sex" ofta likställs med omslutande sex, slidsex.
Ta t ex påståendet "jag kan inte ha sex". Vad betyder det egentligen?

Tidigare använde jag själv den meningen när jag skulle förklara vad vestibulit var. "Det gör ont när jag har sex", var vad jag sa. Med åren har jag ändrat det, eftersom jag visst har sex, jag har fint och bra och tillfredsställande sex. Men jag har inte omslutande sex, slidsex. Däremot har jag sex. Det är en viktig skillnad. Det är viktigt att komma ihåg den skillnaden, eftersom det finns vestibulitdrabbade som inte ens klarar av närhet utan att deras smärtor triggas. De får ont av beröring var som helst i underlivet. De kan inte njuta, de kan inte ens få klitorisorgasmer utan att betala för det i form av smärta.

Genom att göra den åtskillnaden påminner jag mig själv om att jag faktiskt har ett njutningsfyllt sexliv ( = respekt för mig själv) och visar även respekt för dem som har det annorlunda och kanske t o m värre. Det är viktigt med tankar, det påverkar min syn på mina problem. Att se dem i ett annat ljus gör det lättare att hitta andra sätt att lösa dem på.

Som sagt är det svårt att ha diskussioner kring vestibulit utan att komma in på sex. Därför kommer det ofta upp frågeställningar av typen
  • Jag känner mig dålig och otillräcklig för att jag och min pojkvän inte kan ha sex.
  • P-piller är dåligt för vestibuliten och kondom gör ont. Hur ska vi kunna ha sex?
  • När man väl kan ha sex, vad är bästa ställningen för tjejer med vestibulit?
Alla dessa frågeställningar och påståenden kretsar kring ordet "sex". Men vad betyder sex egentligen? Vad innebär det att ha sex? Har man bara sex om man har slidsex? Hur definierar jag sex? Hur definierar omvärlden sex? Hur påverkas jag av det?
Ordets vardagliga innebörd låser in en i uppfattningen att sex endast kan vara en sak och det är kuken i slidan. Men så är det ju inte. Det finns ju massa annan sex. Att tänka och fokusera på slidsex tror jag gör att pressen blir så mycket större. Speciellt när en är ung kan det vara skitjobbigt. Då tror en att slidsex är det enda sexet och att man måste ha det för att det ska räknas, en själv ska räknas och ens partner känna sig nöjd (tror man). Partnern har säkert också liknande tankar. Det finns ingen riktigt medveten tanke på att sex innebär mer än bara det, att det innebär njutning, närhet och kärlek. Det är mer fokus på handlingen, akten, mekanismen.

Jag gjorde själv samma sak tidigare, men jag har förstått vilken stor skillnad ett ord och en tanke har.

Jag vet inte vid vilket tidpunkt som jag började minska på känslan av otillräcklighet. Nån gång hände det iaf. Den gamla tanken är inte helt borta men den är mycket mindre. Jag tror att den kom efter att jag läst en massa (feministiska) böcker. Mycket om hur (hetero-) relationer funkar, vilka krav som ställs på kvinnor från vår kultur osv. Så insåg jag att det är inte mig det är fel på, jag känner mig inte otillräckligt för att jag är det - utan för att någon annan tycker att jag är det. Jag har antagit någon annans definition av hur jag ska ha sex, vad som gör mig till kvinna och vad som är njutning för mig. Nu inser jag att vad gäller sex så är jag tillräcklig som jag är och ingen annan kan bestämma vad jag ska göra. Jag kan själv definiera vad sex betyder för mig.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Du tänker helt rätt, tycker jag! "Sex" är verkligen inte synonymt med "slidsex" för det finns ju "oralSEX", "smekSEX", "analSEX" o.s.v. De skulle inte ha denna ändelse i ordet om det inte var sex! :)
    Du vet ju att jag är en av dem som får ont bara av att peta där nere, inkl. klitorisområdet. Jag skulle vilja att sex också inte måste inkludera genitalierna... Alltså att närhet, kyssar och smek över resten av kroppen också kan vara sex. "Hångel" är inte ett ord jag gillar, det låter mer fjortis än intimt.

    SvaraRadera
  2. Mika - det var precis dig jag tänkte på när jag försökte formulera det så inkluderande som möjligt. Sex kanske ska definieras om för att kunna innefatta vad alla olika människor uppfattar som intim närhet.

    Gillar du inte "hångel"? =)
    Jag tycker om det! Fast jag kanske inte skulle beskriva en intim stund med det ordet hehe.

    SvaraRadera