måndag 16 maj 2011

Värk när jag är upphetsad

Tidigare har jag då och då (ganska sällan) fått nån sorts värk i slidan när jag blivit upphetsad (snabbt). Jag har föreställt mig det som om körtlarna som producerar sekretet inte riktigt hinner med; jag är så upphetsad att kranarna öppnats helt och fullt och de små öppningar som finns har inte riktigt kapacitet att få ut allt som behöver komma ut. Därav värken: det gör helt enkelt ont för att trycket är för högt vilket aktiverar mina smärtnerver som är alldeles för känsliga pga vestibuliten. Det ökade trycket gör att nerverna ger ifrån sig smärtimpulser. Det har inte hänt när jag blivit mer långsamt upphetsad. Och det har heller inte hänt alla gånger jag blivit snabbt upphetsad, utan alltså ganska sällan.

Men det senaste halvåret/året har jag märkt att det har gått från "ganska sällan" till "ibland" - det är lite oftare än vad det var tidigare. Och det är inte längre bara lite värk. Senaste gången gjorde hela mig underliv (från slidan och utåt) ont. Jag kunde lyckligtvis ta det lugnt och låta det gå över, men det var ändå ingen trevlig upplevelse.

Tidigare kunde jag vara glad över värken, den var ett tecken på att jag ville ha sex och såna tecken behövde jag för att inte gå loss i mitt huvud i diskussioner om huruvida jag ville eller inte. Men nu när mina tankar är bättre (jag vet när jag vill och när jag inte vill) så måste jag komma ihåg att jag kan tänka positivt kring värken. Det är ju ett bra tecken, jag är med på noterna och har lust!

Det som stör mig är väl att jag inte vet hur detta kommer sig. Jag vet inte om jag får extra ont för att mina smärtceller där är extra känsliga pga vestibulitsmärtan. Jag kanske inte skulle fått ont alls om jag inte haft vestibulit.

Jag har kommit överens med barnmorskan om att boka en tid hos gynekologen ifall det händer snart igen. Enligt henne så har hon hört om andra som känt av nåt liknande, men det är ingenting som hon själv har satt i samband med vestibulit.

7 kommentarer:

  1. Detta händer mig med ibland och jag har haft samma resonemang som dig. Att sekretet inte riktigt hinner med. Men det är svårt att veta om det är så det ska vara eller om det är något annat.

    Har aldrig hört någon annan prata om det tidigare förens jag läste om det här.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra att nån annan upplevt det också!

    Barnmorskan undersökte mig häromdagen men kände ingenting. Ska få en tid hos gynekologen för att kolla. Sen la vkuken fram en teori också, baserat på att nånting kanske har ändrat sig som gör att den här värken kommer oftare och gör mer ont. Det enda jag kommer på som är annorlunda är att jag smörjer in mig regelbundet sen ungefär ett år tillbaka. Ska skriva mer om detta!

    SvaraRadera
  3. Har skrivit ner teorin här: http://vfittan.blogspot.com/2011/05/teori-ang-upphetsningsvarken.html

    SvaraRadera
  4. Hej, hittade den här bloggen genom... öh, minns inte riktigt... men ville bara säga "Wow!" och "Tack!" för att du skrivit om det här. Jag har aldrig sett någon nämna den här grejen förut men när du beskrev den så visste jag precis vad du menade, för jag har samma problem. Jag kanske hade kallat det mer för kramp eller spänningar än värk, men jag tror absolut att vi pratar om samma sak. Jag har visserligen inte vestibulit men lider av lättare vaginism (sägs det, i alla fall). Jag har känt av den här "snabbvärken" i ca fem år, kanske. Precis som du säger händer det bara när man blir snabbt upphetsad, som om kroppen inte hänger med riktigt. Om jag "arbetas igång" mer mekaniskt och långsamt gör det inte ont. Det har säkert någon logisk, kroppslig förklaring, men visst är det irriterande om till och med själva upphetsningen ska göra ont? Liksom WTF? Vad är det då för mening? Ack. Som "tur" är för min del så blir jag inte snabbt upphetsad så ofta längre, på grund av att min partner är väldigt skicklig i sängen när vi väl kommit igång, men inte lika duktig på att komma på kreativa och överraskande förförelsesätt. ;)

    Vet inte riktigt vad jag vill säga med den här kommentaren, mer än att jag är glad att jag inte är helt ensam i världen med det här. ♥

    Lycka till med dina vestibulitproblem!

    SvaraRadera
  5. Tack för att du delade med dig! Det är alltid jäteskönt att höra att det finns fler, så det går åt båda hållen =)

    Håller med om hela känslan av WTF?! för denna reaktion, den känns inte biologiskt meningsfull om man säger så.

    Vad roligt att det funkar i sängen med dig och din partner! Fast det är klart man alltid vill ha lite av det man inte kan få vad gäller snabb-sex och förförelse... ;)

    SvaraRadera
  6. Den här värken upplever jag också från och till, just sådär att det värker bara om jag snabbt blir upphetsad. Har märkt att det är vanligare på morgonen och min teori har alltid varit att det är musklerna/vävnaderna som snabbt blodfylls i området och därför smärtar en stund. Mest strålar det ut mot ljumskarna faktiskt... Har själv haft vestibulit snart tio år tror jag, men har för mig att jag hade känt av den här värken också innan några som helst symptom hade uppkommit. Säker kan jag ju inte vara, men tror inte det har med vestibuliten att göra, annat än på det sättet att har man problem med spända muskler så kan det kanske vara vanligare/värre?
    Du skrev att du får det oftare än tidigare, kan det kanske ha att göra med att dina muskler är mer avslappnade och därför låter blodet strömma in på annat sätt än tidigare?
    //anna

    SvaraRadera
  7. @anna
    Bra, då har vi ännu en teori - alltid bättre med fler perspektiv på samma sak. Jag ska fundera på om det är olika beroende på tidpunkt.

    Jag håller med om att det antagligen inte har nåt med vestibuliten i sig att göra, men ibland undrar jag om vestibuliten gör värken jobbigare?

    Det känns som en bra tanke att det gör mer ont för att jag blivit mer avslappnat - nåt positivt i allt det onda =D

    SvaraRadera