söndag 29 maj 2011

Försök med Ovesterin

Jag tänkte experimentera lite med Ovesterin, eller jag har gjort det i ungefär en månad nu (under hela maj månad typ). Jag hoppas jag förklarar det här någorlunda vettigt, att poängen kommer fram. På vestbulitforumet har det funnits en/ett par tjejer som har blivit hjälpta av Ovesterin. Jag tänkte att jag inte har något att förlora på att testa det, så jag pratade lite med barnmorskan om det och om det skulle vara dåligt för mig att testa.

Så här förstod jag barnmorskans förklaring. Ovesterin används för att stärka sköra slemhinnor. Det används främst för kvinnor i klimakteriet och efter graviditeter och andra situationer där slemhinnorna blivit sköra av någon anledning.

Normalt har de flesta kvinnor en bra östrogenbalans. Som jag förstår det (av barnmorskans förklaring) så kan slemhinnor bli sköra i och med en brist/obalans på nåt sätt i östrogennivån. Därför kan man använda Ovesterin lokalt för att hjälpa problemen i slidans slemhinnor.

Vestibulit är ett smärtsymtom. Det kan ha börjat med sköra slemhinnor, men smärtan har fortsatt även sedan slemhinnorna har återhämtat sig. Därför är det inte säkert att Ovesterin hjälper, eftersom den påverkar slemhinnorna - inte smärtan.

Hon trodde inte det skulle göra nåt om jag testade i en månad för att se om något ändrades. Eftersom krämen används lokalt, så påverkar inte hormonerna resten av kroppen lika mycket. Jämför t ex med att ta p-piller som påverkar det mesta. Hade det varit nåt sånt, hade jag vart mer skeptisk eftersom jag inte längre litar på att göra hormonexperiment på hela kroppen.

Så jag har testat nu, och kan säga att för mig gjorde det inte någon skillnad. Jag smörjde vestibulitområdet med en liten klick varje kväll i ungefär en månad. Det ska dock sägas att bara för att det inte hjälpte mig, så behöver det inte betyda att det inte hjälper någon annan! Det som funkar, funkar. Vi har alla olika lösningar på det här problemet, det gäller bara att hitta sin egen.

Det positiva med experimentet var iallafall att jag kom igång med min insmörjningsrutin igen, den har jag bara gjort sporadiskt ett tag nu. Så nånting gav det hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar