lördag 1 januari 2011

Att raka eller inte raka

Jag tänkte helt enkelt berätta hur jag gör. Det finns ju olika intressenter i det här ämnet, vårdpersonal (oftast emot rakning), mode (oftast för totalrakat typ), en partner (man vill ju attrahera), kompisar/lagkamrater (man vill ju se normal ut i duschen) och så man själv. Den viktigaste personen egentligen. Som är den som slutligen bestämmer hur det ska göras, hur det ska se ut och vad man känner sig bekväm i helt enkelt.

Jag började min bana som ung kvinna med att inte göra mycket annat än att ansa med sax (tog lite hjälp av en kam för att få det jämnt). Jag rakade bikinilinjen när det behövdes. Så det var väl 1-2 cm långt. Funkade för mig. Det var i mina tidiga tonår. Då tänkte jag inte så mycket på sånt.

Senare tonåren såg jag hur andra (några år äldre) kvinnor hade det, mycket mer rakat, oftast bara en tunn strimma kvar i mitten typ. Det var modet verkar det som, det var så man skulle se ut för att vara fräsch och det som tydligen efterfrågades av killar. Så gott jag kunde rakade jag, men det var fan inte skönt alltså. Det blev rött och irriterat på allt som var längre in än bikinilinjen, jag kände att mitt underliv torkade och liksom klistrades fast på trosor osv för att det fanns inget emellan, inget som höll kvar fukten. Jag rakade läpparna och lät en ganska tilltagen triangel vara kvar där framme.

Min pojkvän tyckte väl det var trevligt med renrakat, men ingen nödvändighet. Själv så hade jag inte ork eller lust att lägga ner tiden på en sån grej. Det fanns bättre grejer att spendera tiden på.

Till saken hör också att jag tycker om att det finns lite hår. Hela grejen med bebisunderliv har jag inte fattat fakiskt. Jag vill se ut som en kvinna. Inte ett spädbarn. Så att ha kvar en del hår är viktigt för mig.

Så efter ett par år av experimenterande så har jag hittat min balans vad gäller att hålla undan i buskaget, tiden jag spenderar på det, och vad jag tycker är snyggt. Och till det använder jag en rakapparat, en sån enkel som man t ex kan raka hår på huvudet med, med ställbart munstycke.

Jag ansar rent bikinilinjen på den kortaste inställningen, det lämnar en liten stubb så inget blir irriterat men det är tillräckligt kort för att jag ska känna vkukens tunga på huden och han behöver inte äta hår =)
På framsidan fortsätter jag sedan inåt på den kortaste längden så att jag lämnar en lagom stor "landningsbana"/triangel med längre hår. Det håret kortar jag ner med en lite längre inställning på rakapparaten, så det är längre, nån centimeter.

Vad gäller blygdläpparna så kör jag den kortaste längden på dem också, och på hela undersidan liksom. Så det är inte renrakat men väldigt kort. Det ger en skön känsla för både mig och vkuken vid oralsex, men är tillräckligt för att hålla kvar fukten så att miljön där nere är bra. Men man får vara försiktig med rakapparaten så man inte skär sig. Jag måste liksom breda ut blygdläpparna var för sig för att kunna raka dem enkelt, de hänger lite på mig. Det är ju säkert annorlunda för andra!

Ibland orkar jag inte hålla på och då låter jag bli. Men på det här sättet så känner jag mig "uppstädad", har fördel av det sexuellt samtidigt som jag stör minimalt i miljön i mitt underliv. Det känns bra.

Ska tillägga att jag inte tror att vestibulit har nåt med rakningen att göra, men efter att jag fått vestibulit så märkte jag en definitiv skillnad i skörhet/känslighet när jag var rakad jämfört med när jag inte var det. Det kändes helt enkelt mer utsatt när jag var renrakad och det var ännu en anledning till att jag slutade med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar