lördag 25 december 2010

Det är status att ha sex

Det är status att ha sex.

Därför ger det en stor ångest att inte kunna ha sex, eller att inte ha sex tillräckligt ofta eller att inte vara intresserad av sex hela tiden.

Det ger ångest när man vill men inte kan, för att man är stressad, har vestibulit eller på annat sätt oförmögen eller ovillig att ha sex. Trots att ens huvud säger "Du vill ha sex! Du måste ha sex annars är du inte bra!". Men kroppen är inte riktigt med på saken, tycker annorlunda.

Man förväntas, både som tjej och kille, att vilja ha sex ofta och mycket, när som helst.

Det gäller att komma på vad ens egna förutsättningar för sex är. När man vill ha sex, när man är mottaglig för sexuella inviter. När man behöver sex fast man kanske inte är på just då. Hur man får kropp och huvud att samspela, inte utkämpa ett krig.

Men man måste också acceptera att man inte vill ha sex, när som helst, hur som helst. Det är inte självklart att bara för att ens partner vill, så ska man ställa upp. Det finns ingen skuld i att inte vilja. Det finns heller ingen rättviseräknare som räknar antalet gånger båda fått komma till. Det gör inget att den ena har gett fler gånger än den andra. Att den ena har fått komma till flera gånger än den andra.

Det kan också vara så att mellan olika personer finns det olika mycket sex, med en partner kanske man är sugen på sex hela tiden medan en annan partner har man inte lika mycket sex med. Trots att man tycker om dem lika mycket, trots att attraktionen är lika stor. Folk är olika, man matchar varandra olika, man passar med varandra olika. Det finns ingen mönstermall som alla passar in i. Det finns ingen regel som säger att "om du har sex med din partner X gånger i veckan så är ni lyckliga". Man kan vara olycklig ändå. Och man kan ha det skitbra men inte ha så mycket sex alls.

Jag hade massa tankar om sex, min egen sexualitet, sexualiteten som förväntades av mig, sexualiteten jag vill ha/vara/visa. Massa konfliktartade tankar om hur man kan vara sexuell utan att vara utmanande, utan att bli för mycket enligt den gräns som samhället sätter för hur sexuell en kvinna får vara, samtidigt som man själv ska känna sig OK med sin sexualitet.

Jag har inte kommit dit jag vill, men jag har kommit längre. Genom att prata med terapeuten om sådant jag inte vågar prata öppet om med andra så har jag kunna släppa en massa prestationsrelaterade tankar. En massa tankar som fastnade i madonna/hora-syndromet, om att vilja ha schysst sex och samtidigt inte känna sig smutsig för att man har lust till det. Fan vad jag önskar att man kunde prata mer om normalt jävla vardagssex, svenssonsex, sånt sex som du och jag har - inte det som händer på film eller i veckotidningar för att få oss att känns oss otillräckliga eller osexiga eller ovärdiga eller smutsiga. Var kan man föra en sån diskussion?

4 kommentarer:

  1. Vill bara säga att du har en väldigt vettig blogg! Det är jättekul att läsa, jag känner igen mig i dina funderingar kring sex. Du tillför verkligen något positivt i vestibulit-världen!

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt skönt att veta att jag inte är den enda som tänker liknande tankar =)

    SvaraRadera
  3. har läst och läst på din braiga blogg nu och kom på en intressant tanke vi delar - detta att GE Sex - vem som ska GE sex till vem och när och hur och hur ofta - det kan ligga något mkt viktigt i det begreppet att GE SEX - man ska ju DELA sex - som en upplevelse - kan detta ha något med kravkänslan (skulden) att göra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Mia

      Jag läste ditt inlägg på din blogg om det. Det är jätteintressant!

      Att ge innebär på nåt sätt en skuld, även om den är frivillig. Just gåvan att få ligga med mig, det är ju liksom nåt annat än en julklapp. Det är det heligaste jag har, om man ska ta samhällets tankar kring vad som är värdefullt hos mig som kvinna - det som jag och alla män och samhället omkring mig ska skydda.

      Om jag väljer att inte ge, utan att dela - då måste nån annan också dela med mig, ett knytkalas! Det är mycket mer jämlikt än att ge.

      Sex är kanske inte en situation där man ska vara frikostig på så sätt att man ger - det kanske är bättre att man kräver nåt tillbaka, ett gensvar, en önskan från den andre parten att också ge, att dela med sig.

      Du verkar vara i värsta flowet, Mia!

      Radera