tisdag 11 juni 2013

Mer kring kvinnokroppen

Häromdagen hade jag besök av en vän och hens dotter, ca 5 år. Vi fikade och snackade strunt varpå dottern vill visa mig filmer på internet, framförallt från Melodifestivalen. Låtar hon gillar, kläder som ser fina ut - sånt. Helt OK även om jag inte har riktigt samma smak =)

I vilket fall, jag sitter och tittar på de där filmerna med henne och börjar känna mig mer och mer olustig. Mer eller mindre alla framföranden eller musikvideor innehåller kvinnokroppar i olika utstyrslar, med kläder som visar mycket hud och dansrörelser som åmar sig och ska vara sensuella.

Detta gör jag alltså med en femåring och det känns så fantastiskt obehagligt därför att det gör mig helt plötsligt medveten om vilken bombardering det är av hur kvinnor ska vara, hur kvinnor framställs och vilken roll de får. Det är avklätt, åmande, sensuellt - hon vill visa upp sig, sin kropp och utmana tittaren sexuellt. Det känns på nåt sätt äckligt att hon måste se på sånt, att det är på det viset i vårt samhälle. Vi kollade på en video med avklädda manskroppar också och det kändes olustigt även det - men det var inte samma typ av objektivieringskänsla kring det, inte alls.

Man behöver inte vara speciellt smart för att inse vad det betyder att små flickor och pojkar matas med den här typen av framställning av kvinnokroppen. Båda kommer förhålla sig till det vilket i sin tur föder fram alla andra grejer som suger: tjejers dåliga självkänsla kring sin kropp, killars snedvridna uppfattning om hur en tjej ska bete sig. En tjej tror att hon bara duger om hon är sexig, en kille tror att han måste se på tjejer med sex i blick för att vara man.

Det spelar ingen roll om de "får" titta för sina föräldrar - det finns överallt, inte bara i filmer på internet utan i tidningar, i reklam och annat. Prova nån gång, kolla på en musikvideo med mycket hud och åmande kvinnokroppar tillsammans med ett litet barn. Hur känns det?

1 kommentar:

  1. Det här är ett viktigt inlägg! Fy sjutton för vad "vi" lär barnen, det är så tråkigt!!

    SvaraRadera