måndag 20 maj 2013

Nöjesguiden om vestibulit

http://nojesguiden.se/artiklar/nar-sex-gor-ont (tack till catchme på forumet som länkade!)

Läs. Det är bland de bästa artiklar jag läst, som skriver mer mångfacetterat om vestibulit och faktiskt låter läkare, socialstyrelse och patient komma till tals på ett sätt som belyser de olika dilemman man har att ta ställning till, så att oinvigda bättre kan förstå.

Några av mina egna tankar kring artikeln:

Både läkaren och patienten tar upp det faktum att många kvinnor fortsätter ha omslutande sex trots att det gör ont - både för att de själva tycker att de ska klara det och för att synen från vården är att det är OK att ha ont vid omslutande sex om man är kvinna.

Det jag själv fick höra från ungdomsmottagningen när jag första gången sökte hjälp för mina smärtor var att det var "normalt" och att jag kanske var "allergisk" mot vkukens sperma. Jag blir fan tokig. Jag fortsatte såklart ha sex trots smärtor tills det inte gick mer. DET SKA INTE BEHÖVA VARA SÅHÄR. I efterhand inser jag ju hur absurd det var, men jag lägger verkligen inte ett uns skuld på mig själv. Det fanns inte ens på kartan att jag skulle ha gjort annorlunda då, med den kunskap jag hade.

Sen inställningen som många har; att det är något som sitter i ens huvud och som går att "tänka bort". Det bottnar nog i de tidiga teorierna kring vestibulit som en psykosomatisk sjukdom - vilket säkert är fallet för en del (tror jag är en sån). Men psykosomatisk eller ej: tillståndet manifesteras i vilket fall fysiologiskt, nervcellerna utvecklar nya beröringspunkter så det spelar ingen roll hur väl man tänker - nerverna kommer känna saker ändå
Att bli uppmanad att försöka "tänka" bort det - fatta vilken skuldfälla det är när det är något fysiologiskt som omöjligt kan kontrolleras av tankekraft?!

Kommentarerna på artikeln var i vissa fall skrattretande. Som någon skrev till/om en av de negativa inläggen: "trollololololol". Mata inte trollen. De spricker när man ignorerar dem.

1 kommentar:

  1. Tänka bort det ja. vilken härskarteknik!
    Den använda ofta mot kvinnor, lägger skuld på henne och ej struktur runt. tack för att du skriver. kramm

    SvaraRadera