tisdag 16 november 2010

Mer om knipövningar

Det är inte helt lätt att beskriva med ord hur knipövningarna går till, men här har jag iaf ritat en enkel skiss över hur jag ligger


Jag ligger alltså ner med några kuddar under knäna. På det sättet kan man slappna av lite mer samtidigt som en del muskler kopplas ur, så att det blir lite lättare att göra rätt.
Själva knipet kan man tänka sig som att stänga ett blixtlås: blixtlåset börjar stängas i anus (som att hålla sig när man är bajsnödig), sen går blixtlåset över till slidans muskler och avslutas sedan med musklerna kring urinröret. Den tankeövningen var väldigt bra för mig att använda för att komma igång och hitta rätt muskler.

Det är viktigt att komma ihåg att när man spänner de här musklerna rätt, så blir det inte ett tryck utåt, utan snarare så sugs de inåt.

den här sidan finns mer instruktioner på hur man ska göra, och även några olika varianter på övningar. På engelska heter knipövningar Kegel exercises.

Några varianter jag brukar göra är
  • Intervaller: knipa i X sekunder, slappna av i X sekunder. Båda sakerna stegvis, dvs ökande. Mina inspelade knipövningar gör såhär.
  • Snabba: knipa så snabbt man kan, hög frekvens, så länge man orkar. T ex hålla takten i en låt. Riktigt enkel grej som man kan göra närsomhelst.
  • Med penetration: föra in (ett finger, dildo etc), sedan knipa X antal gånger, därefter föra ut. Upprepa. Detta blir också lite övning på in- och utförsel, vilket kan vara jobbigt i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar