tisdag 22 september 2015

Varför man ska kissa efter sex - om urinvägsinfektion

Det här är nåt som barnmorskor sagt till mig lite då och då, när jag varit på behandling för vestibulit, just för att man kommer in på sex.

Man ska alltså kissa efter sex för att det alltid finns bakterier runt anus och däromkring, som under sex gojsas runt bland alla vätskor och då kommer upp i urinröret. Kissar du så sköljer du bort bakterierna innan de får fäste. Detta gäller oavsett om en har omslutande sex eller inte - gojsandet har ju inte med det att göra, det händer ju ändå. Män med kuk kan också få detta, men eftersom deras urinrör är längre kommer inte bakterierna upp lika lätt.

Bakterierna finns där, även om du precis har duschat och är ren. Anus är ju ett hål, och innanför hålet finns det ju bajs och bakterier som springer omkring som de vill, även utanför hålet.

Jag har själv bara haft urinvägsinfektion en gång i mitt vuxna liv, men jag har förstått att det är vanligt och att många får det återkommande.

Eftersom det var så jäääävla jobbigt att ha det och allmänläkaren på vårdcentralen som jag gick till först missade att jag hade det (hurra för att sitta på akuten i 8 timmar för en urinvägsinfektion), så har jag nu lagt mig till med vanan att dessutom dricka ett halvt glas tranbärsjuice varje morgon. Gynekologen på akuten rådde mig till det medan jag väntade på provresultaten. Tranbärsjuice är surt och bakterierna gillar inte det. Jag fortsätter använda hennes råd.

Se där - ännu ett exempel på allmänläkare som bara viftar bort en. Jag kom alltså dit med ett jättevanligt KVINNLIGT problem som det är jätteenkelt att testa för, men trots det blev jag inte rätt behandlad. Blir så jävla arg när jag tänker på det.

Mer att läsa här (helt ovetenskapligt såklart)
http://www.reddit.com/r/TheGirlSurvivalGuide/comments/2wfrf5/problems_with_my_lady_bits/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar