lördag 27 september 2014

Några saker att inspireras av (TEDx)

Här är några TEDx-videor som jag tycker är tänkvärda och som har hjälpt mig se annorlunda på vissa saker.


Brené Brown om sårbarhet
Om att sårbarhet inte är en svaghet utan snarare en styrka och en förutsättning för att kunna leva som en hel människa. För mig var det en ögonöppnare på det sättet att jag alltid tyckt att sårbarhet är en svaghet och något jag kämpar emot mig själv om, att ta bort det. Det här gjorde att jag började acceptera min sårbarhet istället för att kämpa emot den.

Chimamanda Adichie om feminismEmma Watsons FN-tal om jämställdhet mellan könen (som video) (transkriberat till text)
Beyoncé har med delar av Adichies tal i en av sina videor. Talet handlar om hennes väg till att bli feminist. Watsons och Adichies tal har liknande beröringspunkter: att feminism per definition handlar om jämställdhet mellan könen och att vi inte kommer komma dit om inte både män och kvinnor engagerar sig i saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar