tisdag 13 december 2011

Fittan och skulden

Som vestibulitpatient drar man omkring på mycket skuld. Speciellt när det kommer till behandlingen, tror jag det finns en massa extra-skuld - utöver det man redan känner gentemot sin partner, sig själv, och omgivningen.
  • Skuld över att inte "göra" tillräckligt mycket (vad är det man ska göra egentligen?)
  • Skuld över att inte smörja tillräckligt ofta (hur ofta är ofta?)
  • Skuld över att kanske ha haft sex "fast man inte vill" (hur vet man det?)
  • Skuld över att inte ha hittat det optimala smörjmedlet (vilket är det?)
  • Skuld över att inte knipa tillräckligt ofta (var ska man hitta tiden?)
  • Skuld över att göra annat istället för att ta hand om fittan och vestibuliten (när lever jag mitt liv?)
  • Skuld över att göra saker som kanske förvärrar vestibuliten (vad är bra och vad är dåligt?)
  • Skuld över att inte vara en tillräckligt "bra" patient (när har jag gjort tillräckligt mycket?)
Man är rädd för att allt ska göra det hela värre. Det känns som att vara låst i ett rum utan utgångar. Det finns inget man kan göra, man vet inte vad man ska göra och det finns ingen som kan hjälpa en. Ingen vet nånting.

You're damned if you do, and damned if you don't.

Dels ska man ta hand om sig själv, undersöka, öva, smörja - dels vet man inte vad som är "bra" och vad som är "dåligt". Vad hjälper en och vad kan förvärra det? Hur vet man skillnaden?

En sån här osäkerhet är tärande. Det är typiskt sådant som bryter ner människor, det kan vara i massa olika situationer, t ex på jobbet eller i en relation. Man har ingen aning om man räcker till, om det man gör är bra och om man är på väg nånstans.

Inte konstigt att man blir lite koko: att inte ha svar, ständigt leva i osäkerhet - det gör en rädd för att ta något beslut, eller testa en ny övning eller utmana sin smärta.

Som jag skrev i ett inlägg på forumet: Jag tror att många smärtpatienter känner så. Det är så diffust, vad smärtan kommer ifrån, vad den orsakas av, vad som egentligen gör den bättre eller sämre. Man blir låst för att det finns så många variabler, så många alternativ, och ingen som kan ge en svar.

Förutom själva behandlingen tycker jag en sak var viktig för mig, en nyckel som ändrade min inställning. Det var när barnmorskan sa att lite smärta gör ingenting, det kan vara som en tröskel som man behöver ta sig över, nåt man behöver övervinna för att komma vidare. Det här ska ses i ljuset av att man provocerar viss smärta som en del av en behandling, inte för att t ex tillfredsställa sin partner.

Det jag vill säga är dels att jag tänker och känner nu, att smärta som jag kontrollerar, som jag själv styr över, behöver inte vara av ondo - så länge det är under kontrollerade former. Nu vet jag vet vad som är dåligt och inte, jag känner det på min kropp. Jag vet att jag inte kommer "förstöra allt" eller så. Jag tror det krävs mycket, mycket mer och värre grejer för att det ska hända. Och under lång tid.

Därför är det viktigt att utforska sin smärta och sin relation till den. Genom det kan man kanske börja sin färd mot att lämna den bakom sig.

12 kommentarer:

  1. Hej!

    Sandra heter jag och jobbar som researcher på Fråga Olle-dokumentären. När jag hittade din blogg blev det så självklart att jag skulle höra av mig till dig.

    Vi är nu i full gång med att planera och spela in en femte säsong av dokumentären och vi söker deltagare till bland annat ett program som kommer handla om det Bästa sexet. Vi söker en tjej och kille som helt oberoende av varandra ska visa hur man onanerar på det skönaste sättet. Jag undrar om du känner någon som skulle vilja medverka i vårt program? Kanske är du intresserad?

    Hör av dig så berättar jag mer om programmet och upplägget.
    sandra.lindqvist@jarowskij.se eller 08-50 30 77 75

    Tack!

    Vänligen
    Sandra Lindqvist

    SvaraRadera
  2. Hej Sandra,
    vad trevligt att bli tillfrågad. Jag känner tyvärr inte att det är min grej att göra. Hoppas dock att någon besökare här kanske är intresserad!

    Lycka till i jakten =)

    .VF

    SvaraRadera
  3. Så himla bra text! Känner igen mig till 100% Känns väldigt bra att läsa att fler tänker som jag, sen gillar jag att du vågar "provocera" smärtan, jag är själv mitt uppe i det och känner mig minst sagt förvirrad! Men det får mig alltid att må bättre att läsa din blogg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du känner så! Jag är också sådan att jag tycker det är skönt och befriande att inte vara ensam och "knäpp".

      Keep up the good work med smärtan!

      Radera
  4. Hej vfittan, hur har 2012 börjat för dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mika!

      Tack för att du frågar. Det har varit mycket att göra och jag har fokuserat mer på mitt mående än på vestibuliten. Förhoppningsvis ska det ena hjälpa det andra.

      Hur har ditt varit?

      Radera
    2. Hej!
      Jag har också fokuserat mer på mitt mående generellt. Det känns frustrerande och hopplöst att inte längre få gå i någon behandling för underlivet. Medan jag gjorde det hade jag i alla fall lite hopp. Samtidigt har jag så mycket annat att brottas med att jag nog tyvärr inte skulle klara att ge en behandling hundra procent. Att fokusera på måendet generellt tror jag också kan inverka positivt på underlivet!

      Radera
  5. Hej Vfittan! Jag har börjat följa din blogg nu, den är verkligen bra, tack för att du startade den! Du har inte uppdaterat på några månader, hur går det för dig? Själv kämpar jag också med min vestibulit.
    Kramar! natta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Natta!
      Vad roligt att du uppskattar detta, det ger mig verkligen massor med ork.

      De senaste månaderna har jag verkligen haft fullt upp med jobb och terapi, så tyvärr har bloggen fått stå tillbaka. Jag tänker på den ofta och skriver ner anteckningar för poster - men hinner inte göra klart dem. Förhoppningsvis ska jag få tillbaka rutinen igen.

      KRAM!

      Radera
  6. vi kanske ska byta ut ordet "skuld" mot" krav"? hur blir det då? Är det lättare att se mönster i att man sätter upp för höga krav på sig själv, än att man skuldsätter sig för resultaten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Att vända på det är att se att det inte ligger hos mig att ta hand om det, det är lättare att se var ett krav kommer ifrån ("utifrån" även om det kan vara en själv) jämför med en skuld, som per definition kommer inifrån.

      Då kan man kanske lättare analysera varifrån kravet kommer ifrån: de kommer från mig själv. Varför hittar jag på kraven? Behöver jag hitta på kraven? Kan jag skita i kraven? Är de viktiga för mig? Osv.

      Jättebra tankar Mia! Tack för att du delar med dig.

      Radera
  7. kraven man sätter på sig själv borde vara så enkla att ta bort - varför är de inte de då? Dumt. Men kanske är självinsikt det bästa verktyget att komma loss ur invanda mönster?

    SvaraRadera